صفحه اصلی / آموزش / پلاگین‌ها در راینو ۶

پلاگین‌ها در راینو ۶

چند سال قبل پستی با عنوان پلاگین‌های راینو نوشتم، که در آن در مورد پلاگین‌های راینو مواردی گفته شد و منابعی برای مشاهده لیست پلاگین‌ها و دانلود آنها نیز معرفی شد. اکنون اما پس از گذشت چندین سال و انتشار نسخه جدید راینو و در پی پرسش‌های پیاپی دوستان در مورد پلاگین‌های راینو ۶، لازم دیدم در پستی جدید نکاتی را در این باره با شما دوستان در میان بگذارم.

می‌دانیم که پلاگین‌ها نرم‌افزارهای کوچکتری هستند که روی نرم‌افزار میزبان (در این مورد راینو) نصب شده و قابلیت‌ها و امکانات جدیدی را به آن اضافه می‌کنند. بنابرین واضح است که به تنهایی کاربردی ندارند و حتما باید در بستر نرم‌افزار اصلی مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال پلاگین گرسهاپر، امکان طراحی پارامتریک را به راینو اضافه می‌کند و یا پلاگین متریکس، ابزارهایی برای طراحی طلا و جواهرات در اختیار قرار می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که حتی برخی قابلیت‌های پیش‌فرض راینو نیز به دلیل وجود پلاگین‌هاست. به عنوان مثال اینکه شما می‌توانید به راحتی از راینو فایهایی با فرمت اتوکد ذخیره کنید به دلیل وجود پلاگینی به نام AutoCAD file export است. این پلاگین و تعداد زیاد دیگری از پلاگین‌ها همراه با نصب خود راینو نصب می‌شوند و نیازی به نصب آنها بصورت جداگانه نیست.

برای مشاهده لیست تمام پلاگین‌های نصب شده روی راینو، شامل پلاگین‌هایی که خودتان نصب کرده‌اید و پلاگین‌هایی که بهمراه راینو نصب شده‌اند، دستور PluginManager را در خط فرمان وارد کنید تا به قسمت Plugins از پنجره Rhino Options هدایت شوید. در این قسمت می‌توانید پلاگین‌ها را فعال یا غیرفعال کنید (پیشنهاد می‌شود در صورتی که کاربرد پلاگینی را نمی‌دانید از تغییر و دستکاری آن خودداری کنید!) همچنین در صورتی که یکی از پلاگین‌ها مانع باز شدن درست راینو می‌شود و یا به هر دلیل دیگری مایلید راینو را بدون لود شدن پلاگین‌ها اجرا کنید لازم است راینو را در حالت Safe Mode اجرا کنید.

Rhino 6 Plugin Manager

همچنین لازم است بدانیم که پلاگین‌های هر نسخه از راینو با نسخه‌های دیگر متفاوت است. بنابراین تمام پلاگین‌هایی که برای راینو ۵ نوشته شده‌اند، برای راینو ۶ کاربردی نخواهند داشت. اما در صورتی‌که هنگام نصب راینو ۶، راینوی نسخه ۵ بر روی سیستم شما نصب باشد، نخستین بار که راینو ۶ را اجرا کنید پیامی مانند تصویر زیر مشاهده خواهید کرد که به شما می‌گوید برخی از پلاگین‌های راینو ۵ شما ممکن است برای راینو ۶ بروزرسانی شده باشند. با کلیک بر روی دکمه Chek Now… به صفحه‌ای از سایت راینو هدایت خواهید شد که اطلاعاتی در مورد پلاگین‌های نصب شده روی راینو ۵ شما و بروزرسانی‌های احتمالی آنها برای راینو ۶ در اختیار شما قرار می‌دهد. (بدیهی است که برای باز شدن این صفحه لازم است اتصال کامپیوتر شما به اینترنت برقرار باشد.)

بروز رسانی پلاگینهای راینو 6

 

در ادامه به دلیل پرسش‌های مکرر دوستان، به بررسی چند پلاگین در رابطه با راینو ۶ خواهیم پرداخت.

پلاگین Grasshopper

پلاگین گرسهاپر که نام آن با اصطلاحاتی چون طراحی پارامتریک (Parametric Design)، طراحی الگوریتمیک (Algorithmic Design) و طراحی مولد (Generative Design) گره خورده است، یک پلاگین رایگان است که اولین نسخه (Grasshopper 1.0) رسمی آن همزمان با نسخه ۶ راینو منتشر شد و از این نسخه، گرسهاپر جزئی از خود راینو به شمار می‌رود و نیاز به نصب جداگانه ندارد.

پلاگین Tsplines

این پلاگین که قبلا در یک پست مفصل‌تر در مورد آن توضیح داده‌ایم، ابزارهای برای مدلسازی به روش Sub-Division modeling به راینو اضافه می‌کند. با این روش شما می‌توانید فرمهای ارگانیک و با انحناهای خاص را به راحتی مدلسازی کنید. همان‌طور که در پست «دانلود پلاگین Autodesk T-Splines برای راینو» اشاره شد، این پلاگین توقف تولید شده است و دیگر هرگز نسخه جدیدی برای آن منتشر نخواهد شد. بنابرین منتظر Tsplines سازگار با راینو ۶ نباشید! اما نگران نباشید. زمانی تی‌اس‌پی‌لاینز تنها ابزار Subdivision modeling برای راینو بود، اما اکنون هم پلاگین Clayoo  این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد و هم خود راینو نیز ابزارهایی برای این کار (هر چند فعلا بسیار کم) در نظر گرفته است. انتظار می‌رود در نسخه بعدی راینو بخش Sub-D بسیار گسترده‌تر و کامل‌تر شود. قبل‌تر یک بطری فانتا را با ابزارهای Sub-D در راینو مدلسازی کرده‌ام که ویدیوی آن را می‌توانید از این لینک در فروم راینو ببینید.

پلاگین Vray for Rhino

با وجود اینکه در نسخه جدید راینو قابلیت‌ها و امکانات بی‌نظیری برای ساخت متریال، نورپردازی و رندر اضافه شده است، اما همچنان وی‌ری مخاطبان خود را دارد و بسیاری ترجیح می‌دهند از این ابزار برای رندر کردن پروژه‌های خود، به ویژه پروژه‌های معماری استفاده کنند. در حال حاضر آخرین نسخه پلاگین Vray for Rhino نسخه ۳.۶ است که ایننسخه هم برای راینو ۵ موجود است و هم برای راینو ۶، اما با توجه به اینکه Vray 3.6 به تازگی منتشر شده است، هنوز کرک مناسبی برای آن موجود نیست. به شما این قول را می‌دهیم که به محض اینکه نسخه کرک شده مناسبی در اختیار داشته باشیم، آن را با شما دوستان نیز به اشتراک بگذاریم. 🙂

پلاگین Matrix

دوستان زیادی نیز در مورد نسخه‌ای از متریکس که با راینو ۶ سازگار باشد سوال کرده‌اند. آخرین نسخه متریکس، یعنی Matrix 9 بر روی راینوی ۶ نصب می‌شود. اما همچنان این نسخه کرک نشده است. تجربه نشان داده است که مدتی پس از انتشار هر نسخه جدید از این نرم‌افزار کم‌کم کرک‌هایی برای آن نوشته می‌شود که کم و بیش هم کار می‌کنند. بنابرین اگر شما هم کاربر متریکس هستید و منتظرید تا نسخه جدید آن را نیز تجربه کنید، باید کمی صبر کنید.

در صورتی که نکته‌ای در مورد پلاگین‌های راینو (و به ویژه راینو ۶) وجود دارد که فکر می‌کنید در این پست از قلم افتاده است، در بخش دیدگاه‌ها یادآوری کنید تا به این مطلب اضافه شود. همچنین مانند قبل هر سوالی در زمینه راینو و پلاگین‌های راینو دارید در بخش پرسش و پاسخ راینو با ما در میان بگذارید.

درباره‌ی محمد نیکوکار

محمد نیکوکار هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه تهران؛ عاشق یاد گرفتن و یاد دادن. معلم راینو و مولف کتاب مدلسازی سه بعدی با Rhinoceros5. علاقمند به برنامه نویسی و موزیک. در حال حاضر فعال در زمینه طراحی جواهرات و کفش.

۱۶ دیدگاه‌ها

  1. سلام اقای نیکو کار خسته نباشید.
    پلاگین clayoo برای راینو ۶ کی میاد؟

  2. سلام
    بلاکین rhinogold 6 میخاهم
    خلی ممنون

  3. please upload Rhinogold 6
    Thanks

  4. Bango 2.0 می خوام سراغ نداری

    دنبال پلاگین بانگو ۲ هستم برای راینو ۶ کرک شده یا نه دو سه جا کرک دانلود کردم کار نمی کنه از سایتای خارجی کرک گرفتم چشمت روز بد نبینه نصبش که کردم اصلا کرک نبودن یه نرم افزار یا بهتر بگم ۱۰ – ۱۵ تا نرم افزار مزخرف بودن که باعث شدن home page فایرفاکس و اینترنت اکسپلوررم عوض بشه و یه وب سرچ مزخرف بیاد با کلی تبلیغات مشمعز کننده هر صفحه جدیدم باز می کنم بازم این سرچه میاد محیطشم یه جوریه گلاب به روتون یهو وقتی تو فایر فاکسم یه دفعه یکی میاد تو اتاق مجبورم فوری در لبتابو ببندم اونم فکر بد می کنه حتی سرچ باکس فایرفاکسو قفل کرده نمی ذاره از گوگل استفاده کنم وقتی هم یو آر ال گوگل رو می زنم می ره تو گوگل کنار اونم تبلیغات عجیب غریب اضافه کرده می رم تو اد او ریموو پروگرم هر کودومو آن اینستال می کنم از بقلش ۱۰ تا دیگه نصب می شه تو فلدر پروگرم فایل می رم دلیتشون کنم اجازه دلیت کردن نمی ده می خوام نود ۳۲ نصب کنم اجازه نصب نمی ده خلاصه طوری شده از لبتابم قطع امید کردم می خوام بذارمش فروش با نصف قیمت خدا از باعث و بانیش نگذره بگذریم
    سایتای داخلی هم سر زدم فقط یکیش داشت کرکش کار نمی کرد واسه خوندن راهنمای نصبش ۱۵ هزار تومن پول بی زبونو از جیب ما کشید که عضو ویژه سایت بشید آخرش دیدم راهنمای نصبش یه جمله نوشته بعد از نصب پلاگین سریال کی گن رو وارد کنین فعال می شه از بنده خدا دو سه تا سوال فنی پرسیدم اصلا نمی دونست پلاگین چیه یا راینو به چه دردی می خوره حرومش باشه ۱۵ هزار تومن حالا تا آخر برج باید نون خشک بخورم
    آیا پلاگین دیگه ای هست جایگزین بانگو باشه کارش انیمیشن سازیه تو راینو و یه تایم لاین اذافه می کنه مثل مکس بعد یه اجسام رو به هم لینک می کنه با تکون دادن یکی بقیه تکون می خوره و از این جور امکانات انیمیشن سازی داره نگو نیست که دلخور می شم

  5. مهندس سلام
    همیشه از فیلم هات اموزش های خیلی خوبی گرفتم
    ببین تو دست بالت تی اس پی لاین برای راینو شش داری کار مارو راه بندازی؟
    tsp line for rhino 6

  6. سلام
    امکان این هست فایل کتیا رو به راینو برد پلاگینی به صورت مجانی وجود داره

  7. سلام وقت بخیر
    چطور میشه پلاگین های روی گرس هاپر راینو ۶ رو حذف کرد؟

    • سلام به شما
      برای حذف پلاگین‌های گرسهاپر از منوهای گرسهاپر مسیر File> Special folders> Components folder رو دنبال کنید. از پوشه‌ای که باز میشه فایلهای مربوط به پلاگین مورد تظر رو انتخاب و Delete کنید.

      grasshopper special folders

  8. سلام
    می خواستم از پلاگین millipede استفاده کنم اما هیج جا پیداش نمی کنم که دانلود کنم. میشه راهنماییم کنید.برای ورژن راینو ۶ احتیاجش دارم.

  9. سلام
    چطوری میشه اسپیس سینتکس راینو ۶ پاک کرد و اسپیس سینتکس جدید نصب کرد؟

  10. سلام و درود
    من روی یک سیستم ۳۲ بیتی فقط تونستم راینو ۵ نصب کنم . حالا خرچی می گردم راینو کم کرک شده براش نمی تونم پیدا کنم . خواهش می کنم راهنماییم کنید .

  11. سلام و وقت بخیر
    برای نصب پلاگین های راینو اقدام میکنم اما هیچ کدوم از فایل های Rhi نصب نمیشن و برای نصب به رانر نصب اتصال پیدا نمیکنن،لطفآ برای رفع مشکل راهنمایی کنید

  12. با سلام

    پلاگین Rhinogears در سایت وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rhino5.ir تخصصی‌ترین مرجع فارسی زبان راینو و پلاگین‌های راینو