صفحه اصلی / آموزش / انتقال فایل از راینو به اتوکد

انتقال فایل از راینو به اتوکد

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد راینو لیست بلند بالای فرمت‌هایی ست که برای خواندن و نوشتن پشتیبانی می‌کند. به طوری که می‌توان گفت تقریبا هیچ نرم‌افزار دوبعدی و سه‌بعدی وجود ندارد که راینو قابلیت تبادل فایل با آن را نداشته باشد. راینو یا مستقیما فرمت مورد نظر را برای نرم‌افزار مقصد در اختیار شما قرار می‌دهد. (مثلا برای انتقال فایل به نرم‌افزار Adobe Illustrator به صورت مستقیم می‌توانید فایل خود را از راینو با فرمت AI ذخیره کنید.) یا اینکه باید فرمت واسطی بیابید که هم در لیست خروجی‌های راینو و هم در لیست ورودی‌های نرم‌افزار مقصد موجود باشد. (به عنوان مثال اگر می‌خواهید ترسیم دوبعدی ایجاد شده در راینو را به CorelDRAW انتقال دهید، از آنجا که فرمت فایلهای این نرم‌افزار CDR است و راینو مستقیما این فرمت را پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از فرمت DWG استفاده کنید. چرا که هم Rhino و هم CorelDraw هر دو این فرمت را پشتیبانی می‌کنند)

یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده ترین نرم‌افزارهای CAD (طراحی به کمک کامپیوتر: Computer Aided Design) برنامه #AutoCAD است که به خصوص در میان طراحان معمار از محبوبیت خاصی برخوردار است. بسیاری از ویژگی‌های راینو (خط فرمان، لایه‌ها و…) برای کاربران #اتوکد کاملا آشناست. همچنین راینو هر دو فرمت اصلی اتوکد، یعنی #DWG و #DXF را پشتیبانی می‌کند و تمام ویژگیها و جزئیات (از جمله ضخامتها، لایه‌ها، رنگها، تنظیمات پرینت، اندازه‌گذاری‌ها و…) در فایلهای ذخیره شده از راینو حفظ خواهد شد.

در ادامه به روش ذخیره فایلهای راینو با فرمت مناسب برای اتوکد و بررسی چند نکته در این مورد می‌پردازیم.

گام اول: در صورتی که می‌خواهید تمام اشیای موجود در فایل (حتی لایه‌های خاموش) در فایل خروجی ذخیره شوند، دستور SaveAs و اگر می‌خواهید تنها بخشی از اشیای موجود در فایل ذخیره شوند، اشیای مورد نظر را انتخاب کرده و دستور Export را در خط فرمان وارد کنید.

گام دوم: در پنجره‌ای که باز می‌شود، مسیری را که می‌خواهید فایل خروجی در آنجا ذخیره شود انتخاب کنید و همینطور نام فایل را در قسمت File name تایپ کنید. همچنین در قسمت Save as type یکی از دو گزینه DWG یا DXF را انتخاب کنید (تفاوت این دو فرمت توضیح داده خواهد شد.) و نهایتا روی دکمه Save کلیک کنید.

انتخاب tرمت dwg هنگام ذخیره کردن فایل راینو

گام سوم: اکنون پنجره DWG/DXF Export Options نمایان می‌شود که از شما می‌خواهد تنظیمات دلخواه خود را برای نحوه‌ی تبدیل شدن فایل راینو به اتوکد انتخاب کنید. به صورت پیش‌فرض لیستی از تنظیمات آماده در قسمت Export Scheme قرار دارد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کرده و یا تنظیمات هر یک از آنها را با کلیک روی دکمه Edit Scheme… تغییر دهید. Scheme های پیشنهادی rhino5.ir برای ترسیمات دوبعدی، حالت ۲۰۰۴ Natural و برای مدلهای سه‌بعدی، حالت ۲۰۰۴ Solids است. حالت مورد نظر را انتخاب کرده و روی دکمه OK کلیک کنید تا فایل ذخیره شود.

dwg dxf export options

توضیح: در مورد فایلهایی که در آنها Surface دارید، حتما حالت ۲۰۰۴ Scheme را برگزینید در غیر اینصورت سطوح به صورت خط ذخیره خواهند شد.

تفاوت فرمت DWG و DXF چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد که فرق دو فرمت dwg  و dxf چیست؟ هر دو فرمتهای معمول Autodesk AutoCAD هستند و هر دو کیفیت مشابهی دارند! پس تفاوت در چیست؟

فرمت dwg (مخفف drawing) فرمت اصلی و بومی اتوکد است. به این معنی که تمام اطلاعات فایل اتوکد به نحوی که برای خود نرم‌افزار AutoCAD خوانا باشد در آن ذخیره می‌شود. بنابرین ممکن است خواندن آن برای برخی نرم‌افزارهای دیگر (به جز خود اتوکد) با مشکل همراه شود. از این رو کمپانی Autodesk فرمتی دیگری را برای مبادله فایل بین اتوکد و سایر نرم‌افزارها ایجاد کرده است که همان فرمت DXF (مخفف data exchange format) است. پس زمانی که فایلی را برای باز کردن در نرم افزار دیگری ذخیره می‌کنید بهتر است فرمت DXF را انتخاب کنید.

تفاوت دیگر این دو فرمت این است که در فرمت DWG اطلاعات به صورت Binary ذخیره می‌شوند و در فرمت DXF به صورت ASCII. به زبان ساده (و شاید کمی غیرعلمی) در فرمت dxf اطلاعات فشرده نمی‌شوند و بنابرین حجم این فایلها بیشتر از فایل dwg خواهد بود.

 

درباره‌ی محمد نیکوکار

محمد نیکوکار هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه تهران؛ عاشق یاد گرفتن و یاد دادن. معلم راینو و مولف کتاب مدلسازی سه بعدی با Rhinoceros5. علاقمند به برنامه نویسی و موزیک. در حال حاضر فعال در زمینه طراحی جواهرات و کفش.

۱۱ دیدگاه‌ها

  1. سلام.اگه ممکنه برای آموزش حضوری راینو راهنمایی بفرمایید

  2. سلام. من موقعی که اکسپورت میکنم فایلمو از راینو به اتوکد بعضی layer هام نمیان مشکل چیه؟

    • محمد نیکوکار

      سلام به شما
      موقع Export کردن فایل راینو با هر فرمتی که مفهوم لایه‌ها رو پشتیبانی کنه (از جمله فرمت‌های DWG و DXF) تنها لایه‌هایی در فایل شما ذخیره می‌شن که آبجکتی توشون باشه. در واقع لایه‌های خالی ذخیره نمی‌شن.

      • وجود داره. فایل dwg بوده که یسری تغییرات دادم تو راینو حالا اکسپورت که میکنم درو پنجره ها که تو یک لایه هستن نمیان دیگه تو اتوکد

  3. سلام.من نمیتونم فایل کدم رو import کنم به راینو.import رو که میزنم dwg جزو supported files نیست

  4. برای جلو گیری از تغییر سایز نوشته ها از راینو به اتوکد چه کنیم؟

  5. سلام وقتتون بخیر میشه از نماهای راینو در کد استفاده کرد؟چگونه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rhino5.ir تخصصی‌ترین مرجع فارسی زبان راینو و پلاگین‌های راینو