1 پاسخ
سلام
همینطور که حتما میدونید گرسهاپر یه پلتفرم اسکریپتنویسی برای راینو هست. در واقع میتونید گرسهاپر رو یک زبان برنامهنویسی تصویری (Visual Programming Language) در نظر بگیرید. بنابرین بسیاری از مفاهیم و همینطور اصطلاحات در گرسهاپر، مشابه همون چیزی هست که در مورد زبانهای برنامهنویسی متنی (مثل Python، Java، C و…) به کار میره.
دادهها (Data) سادهترین نوع ورودیها هستن که در گرسهاپر انواع مختلفی دارن مثل عددها، رشتهها (متنها)، بولین (true و false)، رنگها و… در تصویر شما عددهایی که با Slider به کامپوننت Divide وارد کردید دادههایی از نوع عددی (integer) هستند.
لیست (List) مجموعهای از دادنههاست. مقایسه کنید با مجموعهها در ریاضیات. در گرسهاپر شما میتونید یک عملیات رو به جای اینکه روی یک داده انجام بدید روی مجموعهای از دادهها انجام بدید. همینطور ممکنه پردازشی روی یک داده انام بدید که منجر به تولید لیستی از دادهها بشه. در تصویر شما بعد از تقسیم خط به تعداد مساوی با کامپوننت Divide لیستی از نقطهها ایجاد شده. توجه داشته باشید که در گرسهاپر ممکنه شما با لیستی از لیستها هم سر و کار داشته باشید.
آیتم (Item) به هر کدوم از اعضای یک لیست گفته میشه. برای دسترسی به هر یک از آیتمهای یک لیست باید اندیس مربوط به اون آیتم رو بدونید. شمارش آیتمها در گرسهاپر (و بیشتر زبانهای برنامهنویسی) از صفر شروع میشه. یعنی اولین آیتم لیست، آیتم شماره صفر، دومین آیتم، آیتم شماره یک و به همین ترتیب.
گروهها اما ربطی به دادهها ندارن و روشی برای سر و سامان داده به کامپوننتها در گرسهاپر هستن. مقایسه کنید با مفهوم Group در خود راینو. وقتی چند تا کامپوننت و یا پارامتر رو با هم Group کنید با یک کادر رنگی مشخص میشن.
اگه منظورتون از دسته، همون Cluster هست. Cluster ها هم روش دیگهای برای سر و سامان دادن و خلاصه کردن تعریف شما در گرسهاپر هستن. میتونید تعدادی از کامپوننتها رو در یک کلاستر قرار بدید تا هم فضای کمتری اشغال کنه و هم بتونید براش پسورد بذارید.
در مورد کتاب گرسهاپر متاسفانه فعلا به دلیل مشغله منتفی هست.