صفحه اصلی / پلاگین / انتشار نسخه جدید گرسهاپر در راینو ۶

انتشار نسخه جدید گرسهاپر در راینو ۶

سلام!

چندی پیش ویدیویی را با عنوان بررسی ویژگی‌های جدید راینو ۶ ضبط و در کانال تلگرام آموزش راینو با شما دوستان به اشتراک گذاشتم. همانطور که در ویدیو توضیح داده شد، تمام این تغییرات جدید قطعی نیستند و در حال حاضر فقط به صورت آزمایشی و ماک‌آپ بر روی نسخه‌های اولیه #راینو_۶ اجرا شده‌اند. اما آنچه در این میان تقریبا مسلم است انتشار اولین نسخه رسمی #گرسهاپر همزمان با انتشار نسخه نهایی و پایدار راینو ۶ است. بله! در تمام این مدت که احتمالا شما هم از گرسهاپر در پروژه‌های خود استفاده می‌کرده‌اید، این پلاگین قدرتمند و منحصر به فرد در حال گذراندن مراحل توسعه و تکامل خود بوده است. (برای مشاهده تاریخچه نسخه‌های قبلی گرسهاپر، در پنجره Grasshopper از منوی Help بر روی آیتم Version History کلیک کنید.)

اما پس از یک فرآیند توسعه‌ی نسبتا طولانی، اکنون گرسهاپر به نوعی تبدیل به نماد #طراحی_محاسباتی (computational design) و یکی از جاذبه‌های راینو برای کاربران تازه و قدیمی‌اش شده است. شاید شما هم با شنیدن عباراتی مثل #طراحی_پارامتریک (Parametric Design) و #طراحی_مولد (Generative design) اولین تصویری که در ذهنتان زنده شود تصویری از محیط کاربری گرسهاپر باشد! اگر هم به هر دلیلی تا به حال با این افزونه دوست داشتنی سر و کار پیدا نکرده‌اید، پست‌های بعدی را حتما دنبال کنید. در پست‌های بعدی معرفی مفصل‌تری از گرسهاپر و کاربردهای آن خواهیم داشت. اما در این پست به بررسی تغییرات اساسی و ویژگی‌های جدید Grasshopper v6 می‌پردازیم.

گرسهاپر برای راینو 6

بالاخره دوره طولانی نسخه‌ی بتای گرسهاپر تمام شد و اگنون گرسهاپر این زیباترین زبان برنامه‌نویسی (به تعبیر سایت رسمی راینو) به صورت کامل بخشی از راینو شد. گرسهاپر در برخی از بزرگترین پروژه‌های طراحی دهه‌ی گذشته استفاده شده – مانند خود راینو – و به نوبه خود تبدیل به یک پلتفرم توسعه شده است. گرسهاپر بستر و پایه محکمی برای بسیاری افزونه‌های باورنکردنی دیگر، از شبیه‌سازی #فیزیک (Kangaroo Physics) گرفته تا کنترل #رباتیک (HAL | Robot Programming & Control) را فراهم آورده است. گرسهاپری که به همراه راینو ۶ نصب می‌شود، مشابه نسخه‌های قبلی است که با آن آشنا هستید، به اضافه بسیاری بهبودها و پیشرفت‌ها!

کاملا مشابه گرسهاپر قدیم خودمان… فقط بهتر!

  • یک نصب: گرسهاپر همزمان با نصب راینو ۶ برای ویندوز، نصب می‌شود و نیاز به #نصب جداگانه ندارد.
  • آشنا برای کسانی که قبلا کاربر گرسهاپر بوده‌اند، نیاز به یادگیری چیز جدیدی نیست.

  • سازگار با پلاگین‌های موجود گرسهاپر…

افزونه های گرسهاپر

و بسیاری پلاگین‌های دیگر…

  • کامپوننت‌های جدید شامل Make2D، Bend، Flow، Maelstrom، Splop، Splorph، Stretch، Taper، Twist و…

کامپوننت های جدید گرسهاپر

 

GHPython اسکگریپت نویسی به زبان پایتون در گرسهاپر

  • نمایشگرهای با وضوح بالا (۴K) در نسخه جدید پشتیبانی می‌شود.
  • ثبات در توسعه: پلاگین‌های قبلی شما همچنان در بروزرسانی‌های جدید گرسهاپر بدون مشکل کار می‌کنند.
  • توسعه‌دهندگان نیز اکنون امکانات و مستندات کاملتری برای توسعه افزونه‌های گرسهاپر در اختیار دارند.

پی‌نوشت: این پست ترجمه آزادی از یکی از صفحات سایت رسمی راینو است که به تازگی منتشر شده است. در صورت تغییر و تکمیل نسخه اصلی، این ترجمه نیز بروزرسانی می‌شود. ازین پس بخشی از پست‌های سایت rhino5.ir به پلاگین Grasshopper اختصاص خواهد داشت.

درباره‌ی محمد نیکوکار

محمد نیکوکار هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه تهران؛ عاشق یاد گرفتن و یاد دادن. معلم راینو و مولف کتاب مدلسازی سه بعدی با Rhinoceros5. علاقمند به برنامه نویسی و موزیک. در حال حاضر فعال در زمینه طراحی جواهرات و کفش.

۶ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا تقی پور

    فکر کنم بخشی از مطلبتون درست نباشه. من نسخه جدید راینو (WIP) رو نصب کردم، خود راینو از مانیتور ۴k پشتیبانی میکنه و عالی شده، اما گرسهاپری که روش هست همچنان آیکونها ریزن و متن ها به سختی خونده میشن

  2. عرض سلام و ادب
    واقعا سایتتون بی نظیره
    ادامه بدید.
    سپاس از شما

  3. سلام خسته نباشین ۲ تا سوال داشتم اول اینکه راینو wipبه چه صورت نصب میشه چون فایل readme هم که خندم متوجه نشدم چه جوریه؟ دوم اینکخ چرا گرسهاپر خود راینو ۶ استفاده میکنم روی صفحه چیزی نشون نمیده البته خیلی وقه با گرسهاپر کار نکردم.ممنون میشم راهنماییم کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rhino5.ir تخصصی‌ترین مرجع فارسی زبان راینو و پلاگین‌های راینو