صفحه اصلی / آموزش / اجرای گرسهاپر همزمان با باز شدن راینو

اجرای گرسهاپر همزمان با باز شدن راینو

سلام.

در این نوشته‌ی کوتاه قصد داریم #ترفند ی رو یاد بگیریم که با انجام اون هر بار راینو رو باز می‌کنید، #ماکرو یا دستور دلخواهتون اجرا بشه. به عنوان مثال هر وقت راینو رو اجرا کنیم به محض باز شدن راینو دستور Grasshopper اجرا بشه و پنجره #گرسهاپر باز بشه. برای اینکه اسکریپت مورد نظرتون همزمان با باز شدن راینو اجرا بشه دو راه وجود داره، که در ادامه هر دو راه رو بررسی می‌‎کنیم.

روش اول:

راینو را باز کنید و دستور #Options را در خط فرمان وارد کنید تا پنجره Rhino Options باز شود. در این پنجره از نمودار درختی سمت چپ روی General کلیک کنید. حالا در قاب سمت راست پنجره و زیر قسمت Command list دستور مورد نظر را در کادر زیر نوشته‌ی Run these commands every time Rhino starts وارد کنید برای این مثال کلمه‌ی #Grasshopper را در این کادر وارد کنید و نهایتا روی دکمه‌ی OK کلیک کنید تا تغییرات ثبت شود.

احرای دستور هم زمان با باز شدن پنجره راینو

روش دوم:

در این روش نیازی به باز کردن و اجرای برنامه راینو ندارید. ابتدا باید وارد پنجره‌ی Properties میان‌بر برنامه راینو شوید. برای اینکار می‌توانید روی آیکن برنامه راینو بر روی دسکتاپ، کلیک راست کنید و از منوی ظاهر شده گزینه Properties را انتخاب کنید یا در حالی که این آیکن را انتخاب کرده‌اید، کلیدهای Alt و Enter را همزمان فشار دهید تا پنجره‌ی Properties باز شود.

اکنون در این پنجره و از زبانه Shortcut، به انتهای کادر Target کد زیر را اضافه کنید:

/runscript=”!_grasshopper”

احرای دستور هم زمان با باز شدن پنجره راینو

به جای Grasshopper می‌توانید هر دستور دیگری را نیز قرار دهید.

هنگام وارد کردن دستورات و نوشتن ماکروها کاراکتر زیرخط (Underline) قبل ار دستور به معنای این است که دستور وارد شده به زبان انگلیسی توسط راینو خوانده و اجرا شود. توضیح اینکه اگر راینو به زبانهای دیگر نصب شود، دستورات نیز به متناسب با آن زبان تغییر می‌کند. به عنوان مثال اگر راینو به زبان آلمانی روی کامپیوتر شما نصب باشد وقتی دستور Line را در خط فرمان وارد کنید راینو آن را نمی‌شناسد، برای ترسیم خط در این حالت باید دستور Linie را وارد کنید. اما اگر قبل از دستور علامت _ را قرار دهید راینو متوجه خواهد شد که دستور وارد شده به زبان انگلیسی است. پس اگر می‌خواهید ماکرویی که می‌نویسید در همه نسخه‌های راینو به تمام زبانها اجرا شود قبل از دستور زیرخط را فراموش نکنید! 🙂

همچنین علامت تعجب (!) قبل از هر دستور به معنای این است که اگر دستور دیگری در حال اجرا شدن است، قطع شود و دستور جدید (که بعد از علامت تعجب نوشته شده) اجرا شود.

توضیح: برای مثال گفته شده باید پلاگین گرسهاپر را از قبل نصب کرده باشید و این روش فقط باعث اجرا شدن گرسهاپر به صورت خودکار وقتی که پنجره راینو را باز می‌کنید، خواهد شد. آخرین نسخه‌ی گرسهاپر را می‌توانید از این لینک به صورت رایگان دانلود کنید:

دانلود گرسهاپر نسخه ۰.۹.۷۶.۰

 

به نظر شما این مطلب مفید بود؟ پس با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

درباره‌ی محمد نیکوکار

محمد نیکوکار هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه تهران؛ عاشق یاد گرفتن و یاد دادن. معلم راینو و مولف کتاب مدلسازی سه بعدی با Rhinoceros5. علاقمند به برنامه نویسی و موزیک. در حال حاضر فعال در زمینه طراحی جواهرات و کفش.

۱۱ دیدگاه‌ها

  1. درود بر شما مطالبتون کاملا علمی و مفیده،لطفا همین پروسه رو پیش ببرین و اطلاعات بیشتر رو منتشر کنید.با تشکر ویسی

    • محمد نیکوکار

      سلام و سپاس از حسن توجه شما
      نظرات و حمایت‌های شما دلگرمی ما در ادامه مسیر خواهد بود.

  2. سلام خسته نباشید
    میخواستم بپرس من وقتی با گرس هاپر کار میکنم همزمان تو راینو نشون نمیده.
    چی کار باید بکنم که این در محیط راینو طرح نشون داده بشه؟!
    برای مثال وقتی تو گرس هاپر یه باکس میکشم ولی در محیط راینو نشون نمیده.
    ممنون میشم که جواب سوالمو بدین

    • محمد نیکوکار

      سلام به شما. در حالت عادی باید پیش‌نمایش تعریفی که در گرسهاپر ایجاد می‌کنید تو خود محیط راینو به شما نشون داده بشه. لطفا فایل گرسهاپرتون رو ایمیل کنید تا بررسی بشه. nikookar@live.com

  3. سلام بر روی راینو ۶ کدام نسخه گرس هاپر را باید نصب کنم ؟

    ممنون میشوم اگر راهنمایی کنین

    • محمد نیکوکار

      سلام به شما
      از نسخه ۶ راینو، گرسهاپر خودش به همراه راینو نصب می‌شه و نیاز به نصب جداگانه نیست. در حال حاضر آخرین با آخرین نسخه راینو ۶ گرسهاپر ۱.۰.۰۰۰۴ نصب میشه

  4. مرتضی خدمتی

    سلام چور میتونم روی مدل گرس هاپر متریال بدم درضمن چطور خروجی بگیرم تا ببرم داخل لومیون یا تریدی مکث یا اسکچاپ لطفا راهنمایی کنید

    • محمد نیکوکار

      سلام
      برای متریال دادن به مدل ساخته شده با گرسهاپر لازمه که اول کامپوننتی که خروجی مورد نظر شما رو تولید میکنه رو انتخاب و Bake کنید. بعد از Bake شدن روش متریال دادن کاملا مشابه روش متریال دادن به مدل ساخته شده در خود راینو خواهد بود.
      برای انتقال فایل به نرم‌افزارهای گفته شده می‌تونید فایل رو با فرمت obj ذخیره و در نرم‌افزار مورد نظر import کنید.

  5. مرتضی خدمتی

    اگه میشه با جزییات توضیح بدید ممنون میشم

    • محمد نیکوکار

      «توضیح با جزئیات» زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که سوال شما مشخص و دقیق، با جزئیات شرح داده شده باشه. پرسش کلی ناگزیر پاسخی با جزئیات نمی‌تونه داشته باشه!

  6. چرا popupp تو راینو درست میکنیم ذخیره نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rhino5.ir تخصصی‌ترین مرجع فارسی زبان راینو و پلاگین‌های راینو